Tuesday, September 21, 2010

Kenapa LelaKi Kawen Lambat??


   Katakanlah Anda adalah seorang lulusan segar pada usia 23, laki-laki, bermula carrier 
  dengan gaji, berkata RM2000 setiap bulan. 
  
 Bulanan, penggalian pengeluaran anda pada makanan, pengangkutan (awam 
 atau sepeda motor), elektrik, air, telefon, sewa rumah dan lain-lain 
 beban, katakanlah anda boleh menjimatkan sekitar RM800 paling. 
  
Kemudian, kerana anda adalah anak yang baik, anda menghantar wang kepada orang tua anda atau kerabat tentang 
 
RM300 per bulan. Ini akan memberikan anda RM500 baki tabungan. Untuk tahun pertama, mungkin anda sangat disiplin dengan 
 kewangan anda, sehingga anda menjimatkan sekitar RM5000. 
  
 Tahun berikutnya di usia 24, anda bertemu seorang gadis impian anda. 
Anda berdua 
 rancangan untuk berkahwin selepas satu atau dua tahun. 
Ok, itu baik, itu memberi anda
 masa untuk menjimatkan lebih banyak wang dan lebih banyak masa untuk menyiapkan asas 
 keperluan untuk 'bahagia' keluarga? 
kereta dan atap untuk hidup di bawah. Tahun itu 
 kerana anda adalah seorang pekerja keras, anda mendapat kenaikan 10%. 
  
 Kerana anda juga boleh gentleman, anda memastikan wang yang disisihkan untuk berkencan dan menghabiskan 
 hadiah untuk gadis anda, jadi 10% pergi untuknya. 
Seperti tahun sebelumnya, selepas 
 keringat banyak dan Meggie bulan-makan, anda menyimpan RM5000 lain. 
Anda dibayar 2 bonus bulan. 
Jadi, RM4000 lain 
 ditambah ke tabungan anda. 
Jadi, jumlah keseluruhan penjimatan anda sekarang adalah RM14, 000. 
  
Anda memutuskan untuk menghabiskan sekitar RM8000 pada baru RM40, 000 kereta wang muka. Jadi, anda tabungan yang bersih tahun RM6000. 
  
 Tahun berikutnya pada usia 25, anda baik-baik saja di tempat kerja. 
Tetapi kerana 
 sekarang anda perlu membayar untuk kereta setiap bulan, jumlah keseluruhan penjimatan bulanan anda 
 ditebang sekitar RM400. 
Anda menjimatkan sekitar tentang RM5000 tahun itu. Tidak 
 bonus tahun itu kerana syarikat anda membuat miskin. 
Jadi, anda total 
 tabungan di bank adalah RM11, 000. 
  
 Lalu, anda memutuskan untuk ikut terlibat dengan 
 Anda Awek. 
Dia bilang OK. Jadi, perlu membeli sebuah cincin pertunangan. 
 RM1500 dihabiskan untuk ditambah cincin 'hantaran pertunangan'. 
Jadi, anda bersih 
 tabungan yang tahun RM9, 500. 
  
 Tahun berikutnya pada usia 26, anda akan dipromosikan. 
Anda 
 gaji sekarang adalah 1.5 dari gaji anda bermula daripada syarikat. Kabar baik! 
Anda berfikir. "Ok, tahun ini 
 Aku akan berkahwin "Anda juga '. Gersang' sudah.:) 
  
 Jadi, anda bertanya tunangan anda "berapa banyak mas kahwin (hantaran)?" 
 
Dia berkata, "berapa-berapa Yang sanggup u". 
 Anda bertanya, "RM5000 ok?". 
 Dia menjawab, "Aku baik-baik saja Tapi ibu je. Tu saya. Día Kata Macam lulusan luar negeri saya  boleh ni surai letak rendah-rendah. 
Memucat RM10 Less, 000 tau! ". 
  
 Mata anda 'terjegil', hawa liur 'meleleh' dan anda pengsan di tempat. 
 "Di mana lagi di dunia saya boleh mendapatkan wang tambahan?", Anda katakan kepada diri sendiri.  Namun, kerana anda sangat ditentukan untuk berkahwin dengan impian anda 
 
gadis dan atas nama cinta, anda bekerja sangat keras itu benar-benar tahun 
 sehingga anda meraih penghargaan sebagai "Best Employee of The Year". 
Anda mendapatkan 3 bulan bonus. Anda juga melakukan usaha sampingan untuk membekalkan ayam pencen.Jadi, 
 kira-kira tabungan bersih anda pada akhir tahun itu adalah RM20, 000. 
  
 Ok, sekarang anda dengan 27 tahun cukup tabungan di bank untuk membayar 
 mahar. 
Tapi kemudian, datang ibu anda mengatakan, "Anak ni mak nak kawin mesti 
 la grand grand buat. 
Kita sewa khemah Besar-Besar jemput, penyanyi Ke 
 
Artis Ke sorang doa persembahan buat datang. 
Lauk pauk Kita melayani aje 
 la ya? 
RM10 je sekepala. Baju kawin ko Kita, sewa yg cantik-cantik 
 Mahal-Mahal Dan sket. 
Kita ke dalam 1,000 Orang datang ok? " 
  
 Anda melakukan cepat in-the-head-perhitungan, 
 "1000xRM10 = RM10, 000, penyanyi Lagi, Lagi khemah, Buta Buta-je RM15, 000! Tu Tak! Masuk Cincin kahwin Lagi!" 
 Anda berkata, "Mak, nak buat APA-bazir membazir duit ni?" 
 Ibumu menjawab, "Apa pulak membazirnya? Kau kawin sekali seumur Hidup je. 
 Biarlah `buat betul-betul" Kau berkeras., "Tapi mak?" 
 ibu anda mengatakan, "Dahlah, jangan kau buat nak malu mak Cik jiran. Tipah 
 Kita buat kenduri kat hotel tu SIAP Dato, Datin, Puan tan sri sri Lagi 
 datang. 
Mana nak letak la mak buat kenduri di muka kalau Kecik Kecik? ". 
  
 Lagi pula, anda akhirnya berkahwin. 
Tapi, hidup bahagia indah selepas 
 pernikahan yang impian anda dengan isteri anda tidak dapat bertahan lama. 
Anda telah 
 hutang di pinggang anda, semakin tinggi bunga setiap bulan, tidak boleh 
 mampu membayar mereka, isteri anda bosan kau bertanya wang dari padanya, 
 dia menuduh anda sebagai suami tidak bertanggung jawab kerana tidak menjadi yang baik 
 operator, bla bla bla? 
Pada 
 akhir, kalian berdua masuk ke dalam cara yang berasingan? 
Anda bercerai. 
 Masalah masalah breeds? 
Kadang-kadang kita bertanya-tanya mengapa institusi perkahwinan yang gagal di negara kita. 
 Contoh di atas mungkin tidak mencerminkan semua fenomena dalam budaya kita, 
 tapi mungkin memberikan kita beberapa idea masalah pasangan muda ini 
 
hari yang dihadapi untuk berkahwin dari perspektif saya. 
  
 Akar Punca Masalah ... 
 Ada sesuatu yang salah dengan budaya kita. 
Aku benar-benar berfikir ada beberapa 
 amalan budaya kita di Malaysia (Melayu budaya khas) yang 
 tidak masuk akal dan khususnya mereka yang bertentangan dengan ajaran 
 Islam. 
Amalan-amalan ini baik-berakar dalam budaya kita bahawa 
 sayangnya kerana mereka, banyak orang 'takut' untuk berkahwin, 
 atau hanya merasa seperti mereka tidak mampu ketika mereka dapat benar-benar 
 mampu. 
Berikut ini adalah beberapa pemerhatian saya dan analisis ringkasan: 
  
 (1) Perkahwinan harus dilakukan dengan cara yang paling mudah tapi di Malaysia, 
 ini harus dilakukan dengan cara yang paling mewah. 
Lomba yang 
 pernikahan adalah kebesaran yang paling hampir tidak dapat dielakkan. 
Fame biasanya 
 alasan mengapa orang menghabiskan jumlah yang masuk akal dan pembaziran wang untuk 
 perkahwinan. 
  
 (2) Kadar "" dari seorang wanita diukur menurut dia mungkin 
 status pendidikan tidak sesuai dengan pengetahuan dan pemahaman tentang 
 Deen dan kesalehan seperti yang disarankan oleh agama. 
Hal yang paling menyedihkan adalah bahawa 
 "Kadar" disimpan di perempuan, yang seharusnya, jika Tuhan-mencintai, 
 yang baik hati dan soleh, "tak ternilai"! 
Sistem 'mas kahwin' yang dipertimbangkan oleh
 orang Melayu dari mungkin orang Indian yang datang ke Malaysia masa yang lama. 
 Ketika 'mas kahwin' disimpan terlalu tinggi dan laki-laki tidak mampu membayar, perkahwinan 
 
biasanya ditunda atau dibatalkan. 
Upaya untuk membina sebuah batu bata kecil 
 unit Deen ini tertunda atau mungkin hancur hanya kerana alasan ini. 
  
 (3) Perkahwinan harus proses cepat dan mudah bagi pasangan tidak sulit, 
 
yang akhirnya menjadi beban. 
Hari ini, kami membuat pernikahan sehingga 
 rumit sehingga orang takut berkahwin.
 Ketika saya berada di  Sydney, aku melihat saudara-saudara Muslim akan berkahwin pada 
 masjid, dengan hanya beberapa gula-gula sebagai hidangan utama untuk para tetamu.
Itu 
 tetamu yang dijemput untuk menyaksikan upacara ..
 Jemaah berdoa di masjid atau beberapa kerabat dekat dan teman-teman. Sana 
 ada titik pemborosan yang. Kita harus memfokuskan diri pada kehidupan selepas perkahwinan tidak pernikahan  sendiri. 
Pernikahan hanya pintu rumah perkahwinan. Mengapa kita harus 
 menghabiskan banyak wang untuk menghiasi pintu begitu indah, ketika 
 dalam rumah kemudian dibiarkan kosong, gelap dan tidak menarik? 
  
 ... Dan tekanan pada laki-laki ...
Post a Comment