Monday, November 29, 2010

Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur dan Hawa melahirkan saat dirinya terbangun??



Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.


Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.


Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.


Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang ,,,,,,,

Sunday, November 28, 2010

Ciptaan Allah






Dalam Al Qur'an dipaparkan bahwa manusia diciptakan melalui tiga tahapan dalam rahim ibunya.

"... Dia menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam tiga kegelapan. Yang berbuat demikian itu adalah Allah, Tuhan kamu, Tuhan yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan selain Dia; maka bagaimana kamu dapat dipalingkan?" (Qur'an Surah 39 Zumar:6)

Sebagaimana yang akan dipahami, dalam ayat ini ditunjukkan bahwa seorang manusia diciptakan dalam tubuh ibunya dalam tiga tahapan yang berbeda. Sungguh, biologi modern telah mengungkap bahwa pembentukan embrio pada bayi terjadi dalam tiga tempat yang berbeda dalam rahim ibu.

Ilmu kandungan menemukan bahwa janin ketika masih berada dalam kandungan dilapisi oleh tiga selaput yang melindunginya dari air yang berasal dari luar, dan dari panas serta cahaya, dan dinamakan dengan tiga kegelapan.

Sekarang, di semua buku pelajaran embriologi yang dipakai di berbagai fakultas kedokteran, hal ini dijadikan sebagai pengetahuan dasar. Misalnya, dalam buku Basic Human Embryology, sebuah buku referensi utama dalam bidang embriologi, fakta ini diuraikan sebagai berikut:

"Kehidupan dalam rahim memiliki tiga tahapan:
1. pre-embrionik; dua setengah minggu pertama,
2. embrionik; sampai akhir minggu ke delapan,
3. dan janin; dari minggu ke delapan sampai kelahiran."
(Williams P., Basic Human Embryology, 3. edition, 1984, s. 64.)

Fase-fase ini mengacu pada tahap-tahap yang berbeda dari perkembangan seorang bayi. Ringkasnya, ciri-ciri tahap perkembangan bayi dalam rahim adalah sebagaimana berikut:

- Tahap Pre-embrionik
Pada tahap pertama, zigot tumbuh membesar melalui pembelahan sel, dan terbentuklah segumpalan sel yang kemudian membenamkan diri pada dinding rahim. Seiring pertumbuhan zigot yang semakin membesar, sel-sel penyusunnya pun mengatur diri mereka sendiri guna membentuk tiga lapisan.

- Tahap Embrionik
Tahap kedua ini berlangsung selama lima setengah minggu. Pada masa ini bayi disebut sebagai "embrio". Pada tahap ini, organ dan sistem tubuh bayi mulai terbentuk dari lapisan- lapisan sel tersebut.

- Tahap fetus
Dimulai dari tahap ini dan seterusnya, bayi disebut sebagai "fetus". Tahap ini dimulai sejak kehamilan bulan kedelapan dan berakhir hingga masa kelahiran. Ciri khusus tahapan ini adalah terlihatnya fetus menyerupai manusia, dengan wajah, kedua tangan dan kakinya.

Meskipun pada awalnya memiliki panjang 3 cm, kesemua organnya telah nampak. Tahap ini berlangsung selama kurang lebih 30 minggu, dan perkembangan berlanjut hingga minggu kelahiran.

Informasi mengenai perkembangan yang terjadi dalam rahim ibu, baru didapatkan setelah serangkaian pengamatan dengan menggunakan peralatan modern. Namun sebagaimana sejumlah fakta ilmiah lainnya, informasi-informasi ini disampaikan dalam ayat-ayat Al Qur'an dengan cara yang ajaib.

Fakta bahwa informasi yang sedemikian rinci dan akurat diberikan dalam Al Qur'an pada saat orang memiliki sedikit sekali informasi di bidang kedokteran, merupakan bukti nyata bahwa Al Qur'an bukanlah ucapan manusia tetapi Firman Allah.

Semoga ini menjadi renungan bagi semua terutama bagi mereka yang murtad hanya karena dunia.

Thursday, November 25, 2010

Bertudung Tapi Hanya Hipokrit?

zaharuddin.net: Bertudung Tapi Hanya Hipokrit?: "Untuk pengetahuan ustaz,ibu saya telah menyuruh saya memakai tudung ketika saya berumur 13 tahun lagi. Saya hanya menurut katanya kerana bi..."

Wednesday, November 24, 2010

Tanda2 sakit Jiwe

Kita mungkin sering menyaksikan orang gila di tv dan di pinggir jalan di mana semua itu mirip seperti akting di film atau sinetron. Tapi semua itu bukan rekayasa di mana setiap orang bisa terserang penyakit jiwa yang menyebabkan seseorang kehilangan akal sehat alias kurang waras. Penyakit kejiwaan tersebut yang pasti akan sangat mengganggu orang-orang yang berada di sekitar penderita.




Berikut adalah tanda-tanda orang yang beresiko tinggi terkena gangguan jiwa / penyakit kejiwaan :


1. Merasa depresi, sedih atau stress tingkat tinggi secara terus-menerus.


2. Sering berpikir / melamun yang tidak biasa (delusi).


3. Kesulitan untuk melakukan pekerjaan atau tugas sehari-hari walaupun pekerjaan tersebut telah dijalani selama bertahun-tahun.


4. Paranoid (cemas / takut) pada hal-hal biasa yang bagi orang normal tidak perlu ditakuti atau dicemaskan.


5. Suka menggunakan obat hanya demi kesenangan.


6. Memiliki pemikiran untuk mengakhiri hidup atau bunuh diri.


7. Terjadi perubahan diri yang cukup berarti.


8. Memiliki emosi atau perasaan yang mudah berubah-ubah.


9. Terjadi perubahan pola makan yang tidak seperti biasanya.


10. Pola tidur terjadi perubahan tidak seperti biasa.


Jika ciri-ciri atau tanda-tanda seperti ini terjadi pada kita atau orang yang dekat dengan kita sebaiknya kita bawa untuk konsultasi dengan dokter / psikiater. Pencegahan lebih baik dari pengobatan. Apalagi penyakit jiwa yang apabila gilanya kumat, maka bisa membahayakan orang yang berada di sekitarnya dan orang gila itu kebal hukum tidak akan dihukum pidana jika melakukan tindak kriminalitas.

Tuesday, November 23, 2010

Perlu Nya Untuk Mencuci Tangan

Beginilah Bahayanya Bila Tidak Cuci Tangan Setelah Buang Air (Mengerikan)

Tak sedikit orang yang lupa mencuci tangan setelah buang air di kamar mandi. Padahal, banyak sekali penyakit yang bisa datang bila Anda tak mencuci tangan setelah menggunakan kamar mandi.

Bakteri, virus, jamur dan penyakit parasit bisa terdapat pada kulit dan lendir, darah dan cairan tubuh lainnya. Beberapa kuman yang ditransfer melalui inhalasi dan lainnya bisa diperoleh dengan sentuhan.

Penularan penyakit fecal-oral (kotoran ke mulut) terjadi ketika orang yang terinfeksi tidak mencuci tangan dengan teknik yang baik, yaitu dengan menggunakan sabun dan air, yang kemudian langsung menyentuh makanan.


Waspadai pola hidup yang kurang sehat

Dilansir dari LiveStrong, mencuci tangan setelah menggunakan bilik mandi dapat secara signifikan mengurangi transmisi penyakit-penyakit berikut:

1. Flu Singapura atau Hand Foot and Mouth Disease (HFMD)
Flu Singapura disebabkan oleh virus coxsackie dan enterovirus. Penyakit ini menyerupai flu yang disertai dengan terbentuknya lesi vesikular (bintil berisi cairan) di sekitar tangan, kaki, dan mulut. Virus ini menyebar dengan memakan makanan atau minuman yang terkontaminasi dengan konten feces.

2. Hepatitis A
Hepatitis A merupakan infeksi virus yang menyerang hati dan sangat menular. Gejalanya seperti kelelahan, kulit menguning, urine gelap, mual dan muntah. Penularan hepatitis A terjadi ketika seseorang terinfeksi virus tidak hati-hati mencuci tangannya setelah menggunakan kamar mandi, kemudian mengolah makanan yang dikonsumsi oleh orang lain.

3. Shigellosis
Shigellosis adalah infeksi bakteri dengan gejala diare berair, kram perut dan demam. Kadang penyakit ini berkembang menjadi disentri, tinja berisi lendir, darah dan nanah. Shigellosis menyebar dengan mudah dari satu orang ke orang lain dengan memakan makanan yang terkontaminasi oleh orang terinfeksi yang tidak cuci tangan setelah dari kamar mandi.

4. Giardiasis
Giardiasis adalah penyakit parasit usus dengan gejala seperti perut berisi gas, kram dan diare. Giardiasis menyebar dengan mudah dengan minum air yang terinfeksi dari sumber yang tidak diobati atau melalui kontak tangan ke feces.

Sunday, November 21, 2010

8C Yang Dibenci Suami…


C1. CABAR
Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata “Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI… nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata…
C2. CABUL
Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua…
C3. CELUPAR
Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.
C4. COMOT
Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh, kerja yg dilakukan serta tindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje… Ada isteri kata - mekap untuk suami, tapi kat rumah tak praktik pun.
C5. CEMBURU
Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan… sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2…
C6. CEREWET
Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.
C7. CINCAI
Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak… anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi….
C8 CUAI
Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai terutama apabila ia melibatkan masa. Misalnya apabila suami menetapkan keluar jam 3 tetapi pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap, bersolek, mengemas. Ini akan membuatkan mereka benci kerana situasi sebegini.
8C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa & lalai… ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C tu. Renungkanlah…..
dari Dr Fadillah Kamsah

Saturday, November 20, 2010

Ministry of Moment : Just Like contest

O.M.G .... Bila Lihat  "CONTEST" Ini tersangat la 
HappY... Mula BerPinar2 mata dan bergelora otak Ku serta
jantugku berdetak  laju.. heheh ^___^



FREE photography package worth


RM2,000 (inclusive of an album) 


to 1 lucky blogger!!!


Not only that, 2 of you could also win 30% off for 


any photography package you choose!


               WOW!!!!


     ****MARVELOUS****


                                                   PRIZE!!!!


Bismillahirrahmanirrahim....
Pembuka Bicara darikU duhai para peminat  blog , photography dan sesape jer masuk 
ke belong ini  yeh.. hea2 Jgn malu jGn segan nanti melepas. ape yg melepas??? opssss!
Ini dia Contest "JUST LIKE"... 


Bak Kata saya " KeNagan Indah Perlu diGmbarkan Melalui SekepInG Gmbar, Kerna 
Disitu Kita dapt mengabadikan sejarah, dan ingat kita pada masa akan datang" tetapi 
ada Jugak Yg berpendapat ia nye tidak penting pd zam teknologi canggih kini.. walahal 
ia nyer sesuatu yg memberikan kita inspirasi dan kenagan. betol x?? hik3


Apepon saya sgt suke pd CAMERA dan juga BERGMBAR hik3. Dengan itu sy berimpikan 
akan menjadi " WIN" contest Ini..( xpekan perasan sekejap hik3 )  Boleh la saya dapat 
menyipan koleksi2 gmbar yang cantik dan tersngt "SMART" yg akan di Snap 
oleh SUPER-professional photographer .. yeyehhh! pasti cantik sgt nanti..!!


Setelah MeNcuci mata di Album   Ministry Of Moment's Photos - Contest tersangat
Kagum dengan hasil Kerja mereka ini.. tersenyum, terketwa, sempat jugak ku beragan seketika ..
cewahhhh hik3 dan akhir nyer ku berkenan dgn InI gambar.. tersngat dlm maksud disebalik
 gamba dapat kurasakan... heheheheh ( :  jeng... jeng... jeng...


1st Choice



Semua gambar adalah ihsan: Ministry of Moments

"Kepada Mu Ya ALLAH  ku bersyukur dengan "IZIN" dr Mu Ku KiNi Sudah dimiliki.
Penantian selama ini akhirnya terjawab dgn  ikatan yg suci . .... Syuku..syukur.."
berdetik di hatiku
( moga  ALLAH permudahkan urusan ku di dunia & akhirat)

2nd  Choice


Semua gambar adalah ihsan: Ministry of Moments

" Kini Impian jd rialiti ku rasakan.... Kau & Aku sudah bersatu, Mnjadi Milik Mu yg "SAH",
Duhai sayang , sayangillah aku utk selamanya kerna kau lah yg kucinta jiwa & jasad ini
hidup kerna mu yg memberi smgt kpd ku, dan ku berterim kasih pada mu YA ALLAH.. yang menemukan kami serta mengizinkan semua nya terjadi .Alhamdulilah..."
kata hatiku disaat melihat gmbar ini ..
(moge ini kan menjadi rialiti buat ku.. amin...)


Hurmmmm......  very touched my heart.. :( Besar betol HarapN sy kan.. hea2
biase la kan bile mula menaip  tgh2 pg nih " rasa itu ada"  hik2..apepon adat pertandigan ada 
KALAH dan MENANG.. apepon keputusan ku terima sepenuh hati.. heheheh3 Semoga mendpat jd yg terbaikk... walu ada yg lagi TERBAIKKKKK!!!  Suke2 Jerk Nak JoIn ni.. cz mcm BEST sgt
tau.. hea2.....TQ  2  Roe cz sudi invite me join contest ini... hea2 Sngat hargainya .. =.=

Terima kasih atas peluang yang diberikan!  Just Like Contest!

Sekian.......  (=






Friday, November 19, 2010

Kenali ciri-ciri lelaki pendera





salam sejahtera,


Tentu anda pernah menonton movie Sleeping with the Enemy lakonan Julia Roberts atau Enough yang dilakonkan oleh si cantik manis Jennifer Lopez. Kedua-dua movie ini mengisahkan suami pendera yang bersikap kejam terhadap isteri sendiri.


Punya suami yang kasar dari segi pertuturan dan tingkah laku, kaki dera mahupun panas baran yang ringan sangat melayangkan kaki dan tangan, pasti mahu dielak oleh semua wanita. Tidak dapat dibayangkan bagaimana seorang isteri boleh duduk di bawah satu bumbung dan tidur pula sekatil dengan suami si kaki tempeleng, gemar caci maki, sepak terajang dan pukulan yang menjadi santapan harian isteri malang.


Tidak kurang juga begitu banyak kes isteri yang dizalimi suami disiarkan di dada akhbar. Lebih menyedihkan, terdapat juga tragedi hitam di mana ada suami yang hilang pertimbangan sanggup memukul isteri dengan kejam sehingga menemui ajal. Senario sebegini ternyata begitu membimbangkan golongan wanita kerana suami yang diharapkan menjadi pelindung, kini tidak teragak-agak meragut nyawa isteri sendiri. Suami menzalimi isteri, mengapa lelaki hilang pertimbangan? Apakah punca ia berlaku dan bagaimana cara untuk mengatasinya?


Sebenarnya, ramai wanita yang sudah dapat membaca ciri lelaki sebegini ada pada pasangan mereka sejak sebelum berkahwin lagi. Akan tetapi, lantaran rasa cinta buta yang mendalam, mereka sering menutup mata dan memekakkan telinga akan kelemahan ini dan akhirnya tindakan poyo ini memakan diri sendiri apabila melangkah ke alam perkahwinan.


Choopp! Nanti dulu! Sebelum anda terjebak dengan suami zalim begini, adalah lebih wajar jika anda kenali ciri-ciri lelaki pendera sebelum anda mendirikan rumahtangga. Apakah ciri-ciri lelaki yang suka mengasari wanita? Bagi wanita yang belum berkahwin, perhatikan 16 sikap yang akan disenaraikan dalam entry ini. Jika sikap sebegini ada pada teman lelaki atau pasangan anda, maka belum terlambat untuk anda mengundur diri.


1 – Extra romantis


Jangan cair bila pasangan terlalu kerap melontarkan kata-kata romantis seperti ‘abang tak boleh hidup tanpamu’ atau ‘abang akan tetap setia selamanya’ ataupun ‘cinta abang sentiasa mekar untukmu’... [NB: uik.. uik... geli pulak BG menaip ayat macam ni.....]


Sebaliknya, cuba berhati-hati dan berfikir dengan waras. Jangan termakan dengan ayat power ‘tangkap leleh’ atau janji manis yang diucapkannya. Perlu diingat, bahawa lelaki yang melakukan kekerasan pada mulanya akan bersikap extra lembut dan penyayang.


2 – Terburu-buru dalam hubungan


Tanda awal yang perlu diperhatikan ialah lelaki ini suka terburu-buru mengajak menjalinkan hubungan dengan lebih serius. Dia selalu kelihatan bersemangat untuk melangkah ke tahap yang selanjutnya lebih ‘advance’ seperti bertunang dan segera menikah, walaupun sebenarnya anda baru saja mengenalinya. Lelaki pendera akan cuba mendesak kerana mereka tahu bahawa mereka tidak dapat mempertahankan perilaku yang baik dan konsisten untuk jangkamasa yang lama.


Jika lelaki ini yang anda temui, tidak salah jika anda berwaspada. Jangan turut brsikap terburu-buru dengan mengiyakan apa saja ajakannya. Fikir dahulu dan ambil lebih masa untuk mengenalinya. Di samping itu, cuba jadi ‘Inspector Gadjet’ untuk mengetahui latar belakang dirinya sebanyak mungkin agar anda tidak menyesal di kemudian hari.


3 – Asyik berbicara tentang diri sendiri


Lelaki pendera gemar berbicara panjang lebar dan apa saja yang menarik tentang dirinya. Dia sebenarnya cuba memancing dengan mengaburi ‘judgement’ anda dengan pelbagai kebaikan yang ada padanya. Tidak mustahil anda berkongsi minat yang sama iaitu bersamanya.


4 – Ambil berat yang berlebih-lebihan


Lelaki pendera benar-benar ingin mendengar tentang semua masalah yang anda alami pada peringkat awal perhubungan. Dia bahkan mungkin mempunyai masalah yang sama dirinya sendiri. Jadi berwaspadalah, dia mungkin melakukan satu dari dua perkara: dia mungkin sedang belajar semua tentang anda dan tidak mustahil satu hari nanti ia akan menjadi ‘push button’ atau senjata yang terbaik untuk memalukan anda di masa akan datang, atau dia mungkin mendorong anda untuk merasakan bahawa sekurang-kurangnya dia memahami apa yang sedang anda alami.


5 – Cemburu buta


Kata orang, cemburu itu tandanya sayang. Kenyataan ini memang ada betulnya, tetapi jika cemburunya tidak keterlaluan. Jika sikapnya melampaui batas, terlalu mengawal, mengawasi, mengongkong anda dan bersikap cemburu buta yang tidak munasabah, maka anda sememangnya layak untuk berwaspada. Hati-hati apabila pasangan anda asyik cemburu walaupun dengan teman sekerja, teman paling rapat mahupun cemburu dengan keluarga dan saudara-mara anda sendiri.


Selain itu, si dia juga selalu meminta anda meluangkan masa bersama dengannya dan tidak segan silu menagih perhatian anda hanya untuk dirinya sahaja. Dia juga mahu anda report memberikan laporan, ke mana anda pergi, dengan siapa anda keluar, sampai jam berapa dan pendek kata, apa saja yang anda lakukan. Perlu diingatkan, sikap cemburu sebegini boleh menjadikan manusia hilang pertimbangan dan tidak mustahil dia akan melakukan sesuatu yang di luar jangkaan anda sendiri.


6 – Mengawal atau mengongkong


Lelaki pendera lazimnya sangat suka mengawal atau menongkong pergerakan pasangan kerana dia sentiasa memerlukan masa dan perhatian pasangan. Lelaki pendera juga tidak mustahil akan mengawal kewangan kerana dia tidak suka jika pasangannya menunjukkan kemampuan mandiri atau berdikari.


7 – Terlalu emosi


Satu masa dia begitu ceria, gembira dan ramah bercerita, tetapi dalam sekelip mata dia berubah menjadi pemarah, baran dan langsung tidak mahu bercakap dengan anda. Ketika bersama dengannya juga, anda akan berasa tidak bebas. Kebiasaannya anda akan berhati-hati dalam berkata-kata kerana takut tersalah cakap yang akan mengundang amarah besar dirinya. Anda juga rasa keliru dengan sikapnya yang langsung tidak konsisten. Berhati-hatilah dengan lelaki yang bersikap begini kerana tidak mustahil satu hari nanti anda akan menjadi mangsa amarahnya.


Perhatikan bagaimana dia berbicara dengan orang tua anda atau rakan anda. Apakah dia berkasar atau bersikap tidak baik? Lihat juga pola tingkah lakunya. Lelaki yang kasar dalam hubungan sering kejam dalam situasi lain juga seperti melecehkan ahli keluarga yang lain, menyakiti haiwan kesayangan dan seorang ‘road bully’. Atau dia orang yang sama sekali berbeza ketika bersama orang lain di sekeliling anda sehingga dia dilihat seolah-olah mempunyai dua identiti yang berbeza.


8 – Sering merendah-rendahkan


Seharusnya sebagai pasangan, seorang lelaki akan bangga atau memberi sokongan ketika anda menceritakan kejayaan yang anda perolehi. Akan tetapi, berlainan pula dengan lelaki si kaki pendera ini. Dia akan memperlecehkan atau merendah-rendahkan keupayaan anda.


Sebagai contoh, hanya kerana pakaian yang anda pakai tidak kena dengan seleranya, dia mengutuk anda tanpa mengambil kira hati anda, sama ada anda sebagai temanita atau isteri.


Segala kehendaknya juga harus dituruti tanpa kompromi kerana jika tidak, dia akan mengugut dan mengancam. Sikap sebagini sebenarnya memberi kesan kepada pasangan kerana lambat laun, pasangan akan berasa tidak yakin pada diri sendiri. Sekiranya anda tidak mampu bertahan, maka kuatkan semangat, cekalkan hati dan yakinkan diri anda untuk tidak meneruskan lagi hubungan dengan lelaki sebegini.


9 – Tidak boleh dibantah atau dibangkang


Bukan saja kemahuannya harus diikuti, si lelaki pendera juga tidak boleh dibantah atau dibangkang, kerana lelaki jenis ini sukar menerima sebarang penolakan. Jika dibangkang, tidak mustahil anda menjadi mangsanya. Barang rumah dipecahkan, malah dinding dan meja atau kepala anda juga dihentaknya. Ketika ini pasangan akan takut tapi sebaiknya si lelaki pendera akan cepat-cepat meminta maaf dan berjanji tidak mengulanginya. Biasanya dengan pujukannya yang mendayu-dayu, hati pasangan akan cair. Inilah kebiasaan yang berlaku.


10 – Tidak sukar memohon maaf


Lelaki pendera ini memang pandai merayu dan memohon maaf setiap kali membuat kesalahan. Tetapi cara dia memohon maaf atau memberi penjelasan atas sikap salahnya seolah-olah ingin mengatakan bahawa anda turut bertanggungjawab terhadap apa yang terjadi. Jadi, mahu tidak mahu, anda akan turut merasa bersalah akibat terkeliru dengan alasan penjelasannya.


11 – Sentiasa menyalahkan


Walaupun dirinya yang melakukan kekerasan atau keganasan, namun lelaki ini cuba meyakinkan dengan meletakkan kesalahan tersebut pada orang lain. Lebih serius dahsyat lagi jika dia meletakkan kesilapan itu pada diri anda sendiri iaitu yang menjadi mangsanya. Dia tidak segan silu memberikan apa saja alasan bahawa dia tidak akan melakukan kesalahan itu tanpa didorong atau dipengaruhi oleh orang lain ataupun anda sendiri.


12 – Suka memberi hadiah


Semalam dia memarahi anda dengan seteruk-teruknya tetapi hari ini dia meminta maaf dan menghadiahkan anda dengan barang-barang yang anda sukai. Dia mengandaikan yang dia boleh membeli jiwa hati anda dengan barang-barang hingga anda berasa serba salah dan tidak mahu memarahinya lagi atau terus saja memaafkannya. Lelaki pendera biasanya akan cuba menutup kesilapan mereka dengan mengaburi mata pasangan dengan cara begini.


13 – Hubungan kekeluargaan tidak rapat


Hubungannya dengan ahli keluarganya yang lain tidak rapat atau kurang mesra. Mereka mungkin telah mengecewakannya juga.


Lelaki pendera akan sentiasa memberi helah atau alasan untuk tidak menghabiskan masa dengan rakan-rakan dan keluarga. Dia mungkin cuba untuk menghalang anda menghabiskan masa dengan mereka juga. Semakin dia boleh mengasingkan anda daripada orang lain, semakin kuat ‘penguasaannya’ terhadap anda.


14 – Mempunyai sejarah yang disembunyikan


Lelaki pendera biasanya enggan berkongsi sejarah perhubungan dengan bekas teman wanitanya. Dia mungkin mengelak dengan menceritakan yang buruk-buruk tentang mereka. Jika dia tidak segan silu memburuk-burukkan orang lain, bolehkan anda yakin yang anda tidak akan menjadi mangsa selanjutnya?


Dia juga mungkin pernah mengasari seseorang atau pun mendera diri sendiri. Pelaku biasanya mengulangi perbuatan mereka khususnya terhadap seseorang yang tidak melawan dan boleh dikawal. Lelaki yang pernah didera juga cenderung untuk menjadi pendera.


Tidak mustahil juga lelaki pendera pernah menghadapi masalah penyalahgunaan dadah atau alkohol.


15 – Seperti ada udang di sebalik mee


Lelaki pendera mempunyai sikap ‘seperti ada udang di sebalik mee’ kerana dia mengharapkan pulangan besar daripada ‘pelaburan’nya. Dia mungkin nampak gembira untuk memenuhi keperluan dan keinginan anda sebagai keutamaannya, tetapi tidak lama kemudiannya dia mulai berkata, “Lihatlah semua yang saya lakukan untuk anda anda harus melakukan X, Y dan Z untuk saya...”






16 – Memberi peringatan seperti ancaman


Lelaki pendera sering mengingatkan anda akan kebaikan dirinya, kepentingannya dan betapa beruntungnya anda memilikinya. Walaupun dia mungkin juga mengakui bahawa dia berasa ‘kalah’ ketika dia merasa rendah diri kerana menginginkan anda kembali disampingnya


Jika anda mempunyai sebarang keraguan bahawa pasangan anda mungkin seorang pendera, jangan teragak-agak untuk mengundurkan diri daripadanya secara perlahan-lahan. Dengarlah nasihat daripada keluarga dan rakan-rakan yang boleh anda percaya. Jika anda tidak menyukai apa yang mereka katakan tentang dirinya dan anda cuba menidakkan nasihat mereka dengan mengatakan “Tapi kamu tidak mengerti” atau “Kamu tidak memahaminya” atau “Dia tidak seperti itu ...”, besar kemungkinan anda tersasar dan mereka benar.


Berwaspadalah dengan kekerasan dan ancaman yang dilakukan oleh lelaki pendera. Perilaku sebegini tidak boleh diterima sama sekali. Adakah dia pernah terdorong untuk memukul atau mengasari anda atau orang lain secara terang-terangan? Apakah dia pernah melemparkan sesuatu pada anda ketika dia marah? Adakah dia pernah mengancam (acan-acan) untuk melakukannya? Apakah dia secara fizikal mengancam dengan orang lain? Apakah dia menumbuk dinding, pintu atau objek lain?


Cubalah selidik sejarah tingkah lakunya. Jika dia pernah terlibat dalam banyak perkelahian dengan orang lain, anda akan megetahi bahawa dia seorang yang keras dan tidak mustahil seorang pendera. Ini adalah tanda-tanda yang paling jelas bagi seorang pendera.


Demikian ciri-ciri lelaki pendera yang sempat dikongsikan untuk entry kali ini. Jika anda belum berkahwin dan masih dalam peringkat mengenali pasangan dan si dia mempunyai ciri-ciri yang tersenarai seperti di atas, maka masih belum terlambat untuk anda mengundurkan diri. Akan tetapi, jika sudah terlanjur mengahwini lelaki sebegini, maka berhati-hatilah. Jika diri anda dianiaya, jangan biarkan perkara buruk berlarutan. Kuatkan semangat dan buatlah laporan polis atau dapatkan bantuan daripada kaum keluarga.


Semoga bermanafaat!


Rujukan asal telah diubah-suai dari : 
16-Ways-To-Spot-An-Abusive-Man, Recognize the Signs of an Abusive Man dan MW#1396.

Tuesday, November 16, 2010

warna2 kehidupan



TERTAWA 

Sekali tertawapusing kepala hilang. 
Dua kali tertawabencipun sirna. 
Tiga kali tertawapersoalan lari. 
Empat kali tertawapenyakit sembuh. 
Lima kali tertawajadi awet muda. 
Enam kali tertawahati penuh sukacita. 
  

SENYUM 
Sekali senyumcuriga hilang. 
Dua kali senyumjadi sahabat. 
Tiga kali senyumhati penuh damai. 
Empat kali senyumbeban jadi ringan. 
Lima kali senyumrezeki datang. 
Enam kali senyumkeluarga rukun. 
  
HATI 
Hati yang gembiraadalah obat yang manjur. 
Hati yang kerasmenemui jalan buntu. 
Hati yang lembutmendatangkan sahabat. 
Hati yang lobamenciptakan perangkap. 
Hati yang bersihmenjauhkan masalah. 
Hati yang licikmendatangkan musuh. 




  
MARAH 
Sekali marahSukacita hilang. 
Dua kali marahAkal sehat terbang. 
Tiga kali marahTekanan darah naik. 
Empat kali marahteman-teman pergi. 
Lima kali marahJadi cepat tua. 
Enam kali marahPintu dosa terbuka. 


  
BANYAK

Dalam hidup ini... 

Berdoalah yang banyak,agar hati tenang. 
Taburlah yang banyak,agar menuai banyak. 
Bertanyalah yang banyak,agar ilmu bertambah. 
Bacalah yang banyak,agar jadi lebih bijak. 
Lihatlah yang banyak,agar tambah pengalaman. 
Dengarlah yang banyak,agar penuh pertimbangan. 
Jalan-jalanlah yang banyak,agar tidak kuper. 
Kerjalah yang banyak,agar tidak kekurangan.Dan. .. 
banyaklah humor,agar sehat dan awet muda. 
  

SEDIKIT 
Dalam hidup ini...

Kerja hati-hatilah sedikit,agar luput dari celaka. 

Selesai kerja santailah sedikit,agar kekuatan pulih kembali. 
Sampai rumah happy-lah sedikit,agar keluarga senang. 
Ada persoalan tenanglah yang sedikit,agar tidak salah langkah. 
Dalam pergaulan senyumlah sedikit,agar banyak kawan. 
Kalau makan pantanglah sedikit,agar tidak kena stroke. 
Sama lingkungan perdulilah sedikit,agar dapat jadi berkat. 
Kalau bertindak berimanlah sedikit,agar diberkati Tuhan. 
Dan...jadi orang cincai-lah sedikit,agar tidak stress. 
  

KURANGI &; PERBANYAK 
Dalam hidup ini... 
Kurangi ucapan yang mendendam
perbanyak ucapanyang mengasihi.Kurangi kata-kata yang mengejek, 
perbanyak kata-katayang menghargai. 
Kurangi kata-kata yang melemahkan, 
perbanyak kata-katayang mendorong. 
Kurangi perkataan yang menolak
perbanyak perkataanyang memperhatikan. 
Kurangi kata-kata kritik, 
perbanyak perkataanyang membangun. 
Kurangi kata-kata yang sia-sia, 
perbanyak kata-katayang mendatangkan inspirasi. 
Kurangi kata-kata yang kasar, 

perbanyak kata-katayang lemah lembut.